Záhada zmizení české mořeplavby

cnp

Kam zmizela naše tradiční mezinárodní námořní doprava?

Dnes mě napadlo takové velmi netradiční téma. Když jsem diskutoval s přáteli o povaze českého člověka, narazili jsme na otázku našeho námořnictva. Byl jsem totiž ohromen panující neznalostí o tom, že máme vlastní mořeplavbu. Sice se jako národ neřadíme mezi námořní velmoce, ale dobře si pamatuji na dobu, kdy naše mořeplavba byla důležitou součástí naší kontinentální dopravy. Nedalo mi to, sedl jsem si za comp a začal hledat fakta. Přátelé, musím říci, byl jsem zděšen. Proč?  Česká námořní plavba přestala rokem 1998 existovat! ČR tedy nemá v současný okamžik žádnou námořní loď.

Zjistil jsem, že v roce 1998 byl dokončen výprodej všech zbývajících lodí (Třinec, Slapy, Lipno, Tatry, Beskydy, Svitava, Šumava, Hus, Žižka, Holý) včetně poslední převzaté v tomto roce z Číny Jan Želivský (26 tis. DWT).

Na základě zjištěných faktů mě překvapilo, že i když lodě českého námořnictva byly z velké části nové s moderní stavbou a vybavením a zajištěné kvalifikovanými posádkami s plným uplatněním na námořním trhu, i tak bylo rozhodnuto o jejich prodeji. Podnik navíc vykázal hlubokou ztrátu. Je šokující, že samotný provoz lodí skončil kladným hospodářským výsledkem, ale i přes to Česká námořní plavba již neexistuje!

Historie námořní plavby Československa se začala psát již v roce 1919, kdy bylo Republice přiznáno svobodné přístavní místo v německém Hamburgu a polském Štětíně. Dokonce v letech 1918 až 1939 měla ve výzbroji několik lodí i Československá armáda. Když byla v roce 1948 založena monopolní akciová společnost METRANS, kterou převzal v roce 1952 Čechofracht, chyběl jen rok do založení tehdejšího exklusivního „klubu“ podniku mezinárodního obchodu.  Ve vlastnictví ČNP bylo provozováno celkem 44 námořních lodí. Tedy na vnitrozemský státeček docela slušná historie…

Takže se ptám, kde se stala chyba?

Když jsem začal zjišťovat více informací o této záhadě, objevil jsem propojení s panem Koženým z Harvardských fondů, nějaké souvislosti s privatizací, a podobně… Tedy nikoliv Bermudský, ale Harvardský trojúhelník se stal pro naší mořeplavbu „Osudovou“.

Co k tomuto smutnému tématu dodat?

Kamil Bolek
Official website Kamil Bolek / ecology, technology, society, creation
Komentáře

Napsat komentář