Škoda a.s. Ml.Boleslav

Škoda auto

Mladoboleslavská škodovka je hrdým zastáncem západo-evropského myšlení

Ráno, v jednom veřejnoprávním rozhlasovém vysílání, jsem si vyslechnul rozhovor našeho známého politického představitele a upřímně, bylo mi z toho tak trochu smutno. Pan politik celou dobu vyprávěl o tom, jak byl čas privatizace zvrácenou dobou, že zde všichni jen kradli a podváděli. Nechci teď rozebírat svědomí jeho politických kolegů, kterých z té doby v našem „parlamentosenátoporadenství“ mnoho zůstalo, ale pojďme se bavit o důkazu, že celá naše privatizace měla šanci dopadnout jinak. Vše je o lidech a jejich osvícené touze. Že nevíte, kam mířím? Odpovědí je Mladoboleslavská Škodovka….

Pojďme si říci pár faktů o tom, jak to vypadá, když několik lidí práce jejich baví a vše dává svůj smysl.

Areál Škody auto je větší než Monako. Je zde 20 000 zaměstnanců, z toho 20% žen. Jsou zde velmi silné odbory. Firma má pouze šest manažerů, 1 Čecha a 5 Němců. Všichni žijí v Praze. Jak jinak.

Zisk jde akcionářům, stát akcie nemá. V ČR zůstávají daně, cca 6 mld. Výroba 1 mil. aut ročně, tj. 1240 denně. Čistý zisk na jednom autě je 1500 euro (t.j. při 27 Kč/euro 50.220.000 Kč denně!).

Škoda auto má vlastní elektrárnu, přebytek energie vytápí 25000 bytů v Boleslavi a je to největší zisk továrny.

S Amerikou se neobchoduje, protože je velmi náročná a drahá doprava. Společnost se zaměřuje se na trhy v Asii, Africe a Evropě. Na příklad do Alžíru se vyvezlo 25000 aut. Kapacita výroby je naprosto naplněna. Proto se nevyrábí se na sklad, ale pouze na objednávku. Mezi největší náklady a organizační procesy patří logistika.

Společnost vlastní střední školu. Studenti dostávají plat, jsou prakticky připravování na budoucí pracovní podmínky a jsou motivováni.

Škodovka má také vlastní ubytovny, kde se první rok se platí 2500 Kč měsíčně. Cena zahrnuje i dvakrát týdně úklid. Během roku si mohou zaměstnanci obstarat jiné bydlení nebo zůstat na ubytovně za vyšší nájem. První rok je investice firmy na zaškolení nového zaměstnance.

V areálu jsou např. obchody, včetně butiku. Plat dělníka je cca 21 tis. čistého + 13 plat + odměny. Zaměstnanec dostává příplatky za přesčasy, odpolední a noční směny, nepřetržitý provoz, svátky, soboty a neděle.

Oběd stojí 25 Kč, je tu výběr ze 6 jídel, na každém středisku je bufet, jídelna, odpočinkový kout s mikrovlnkou.

Zaměstnanec má 6 týdnů dovolené, dále možnost zapůjčení auta na 1 rok za Kč 2500 ročně, potom je možno auto odkoupit nebo si vzít jiné.

Zaměstnanci mají po určité době nárok na bezúročné půjčky na byty, příspěvek na mobil a na lázně. Dáje mají nárok na odměny k jubilejím a věrnostní odměny.

Všude vládne absolutní čistota, německá akurátnost a přísnost. Důraz je kladen na jasné pochopení pravidel bez vyjímek.

Každých 5 let dostane pracovník přidáno a dostane další týden dovolené, naposled v 35 letech. Pak přejde do seniorského programu, může požádat o lehčí práci s dalšími benefity. Kvůli věku se nevyhazuje.

Na každém pracovním úseku je elektronická tabule, která ukazuje tempo práce. Plán 1240 aut, vyrobeno 460 tempo x vyrobilo by se 1230 aut, je nutno zrychlit. Dále různé ekonomické údaje, plnění plánu apod. Takže je každý dělník informován o chodu továrny a vlastní práci.

Každý pracovník může podat zlepšovací návrh, jednou za rok se návrhy slosují a 5 pracovníků dostane auto, bez ohledu na to, zda je návrh realizován.

Vše je nastaveno tak, aby byl pracovník motivován, informován o své práci a za ni náležitě odměněn.

Dopustí-li se dělník opakovaně tří větších chyb, je propuštěn.

A pak že v ČR neexistuje funkční podnikatelský systém. Vše je o vizi a vůli manažerů a jejich skutečné odpovědnosti…

 

Official website Kamil Bolek / ecology, technology, society, creation
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.